Teaching and its practices as a catalyst for significant learning

  • Enyth Fadira Burbano Palacios Universidad Internacional del Ecuador

Abstract

Teaching and learning are processes that, although different, are complementary and convergent; their coexistence guarantees the generation and construction of knowledge. The teaching function, the reciprocal relationship between content and teaching strategies, memorable teaching, and the student's involvement in the process, are guiding principles to generate lasting learning that is not forgotten. The purpose of this essay is, therefore, to analyze, on the one hand, the symbiotic relationship between teaching and learning from the perspective of Edith Litwin and, on the other, her contribution to the development of educational practices that enhance educational work, highlighting the importance of powerful, relevant and memorable teaching, with a view to promoting meaningful learning in students through a deep understanding of knowledge and its anchoring and connection with the social contexts of their own reality, in such a way that it is assimilable, understandable and transferable and in this way, the creation of new constructs that contribute to the educational community and society is strengthened.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antelo, E. (2011). ¿A qué llamamos enseñar? En A. Alliaud, Los gajes del oficio. Enseñanza, pedagogía y formación (pp. 19-38). Buenos Aires: Aique Educación.

Camilloni, A. (2016). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.

Jackson, P. (2002). Práctica de la enseñanza. Amorrortu.

Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas: Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós.

Litwin, E. (1998). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En A. Camilloni, M. C. Davini, G. Edelstein, E. Litwin, M. Souto, y S. Barco, Corrientes didácticas contemporáneas (pp. 91-116). Buenos Aires: Paidós.

Litwin, E. (2012). El oficio de enseñar, condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.

Lucarelli, E. (2003). Innovaciones educativas en la formación docente. Revista Nordeste(19), 49-65. https://revistas.unne.edu.ar/index.php/nor/article/view/2669

Maggio, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad (1a ed.). Buenos Aires: Paidós.

Maggio, M. (2022). Híbrida. Enseñar en la universidad que no vimos venir. Buenos Aires: Tilde Editora.

Moreira, M. (2020). Aprendizaje significativo: La visión clásica, otras visiones e interés. Proyecciones, 010(14), 22-30. doi:https://doi.org/10.24215/26185474e010

Perkins, D. (1999). ¿Qué es la comprensión? En M. Stone, La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica (pp. 69-94). Buenos Aires: Paidós.

Perkins, D. (2017). Educar para un ambiente cambiante: ¿Qué necesitan aprender realmente los alumnos para el futuro? (1a ed.). España: Ediciones SM.

Perosi, M. V. (2015). La pedagogía de la coherencia. Reconstrucciones interpretativas de la enseñanza de Edith Litwin. Revista del IICE(37), 91-100. doi:https://doi.org/10.34096/riice.n37.3452
Published
2024-10-22
How to Cite
Burbano Palacios, E. F. (2024). Teaching and its practices as a catalyst for significant learning. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2123