Initial distance education: opinion of a specialist in pedagogical work with children from 0 to 3 years old

  • Raymundo Murrieta Ortega Benemérito Instituto Normal del Estado (BINE) “Gral. Juan Crisóstomo Bonilla”

Abstract

The objective of the research was to analyze the configuration of initial distance education from the opinion of a specialist in academic work with infants from 0 to 3 years old who currently holds the position of director at a Child Development Center (CENDI) in the city of Puebla, Mexico. The problem of initial education is addressed from virtuality, caused by the social isolation recommended by health and educational authorities to prevent infections by the SARS-CoV-2 virus, based on the research question: How is education configured? remote initial? The study is qualitative with a narrative design, the technique for data collection was the structured interview carried out virtually. For the analysis of the results, five analysis categories were established: 1) Distance modality, 2) CAI Infants, 3) Parents, 4) Teaching-learning process, 5) Educational agents and 6) Safe return. The results demonstrate the value and necessity of shared education between teachers and parents; They also denote that there will be a lag in the development of infants, preferably in language and psychomotor skills, in the face of complex distance education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, J. P. (2021). La práctica pedagógica del docente de educación inicial en el contexto de la educación a distancia. Estudio de caso: docente de aula de 3 años de una institución pública de Lima. [Tesis para obtener el título de licenciatura en educación con especialidad en educación inicial. Pontifica Universidad Católica del Perú]. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/2656459

Álvarez-Gayou, J. L. (2006). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Editorial Paidós Educador

Arias-Cardona, A. M. y Alvarado-Salgado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423542417010

Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Paideia.

Gutiérrez, T. (2021). Apoyo parental y desarrollo psicomotriz en educación a distancia en niños de una institución educativa inicial, Pacucha, Andahuaylas, 2021. Universidad César Vallejo. Programa de Académico de Maestría en Psicología Educativa. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/81917

Hernández, R., Fernández, R. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGrawHill.

Ludeña, R. M. C. (2023). Prácticas de lectura en voz alta para el desarrollo del componente léxico semántico del lenguaje en niños de 4 años en el contexto del retorno a la presencialidad. [Tesis para obtener el título de Licenciada en Educación con especialidad en Educación Inicial. Facultad de Educación de la Ponticia Universidad Católica del Perú]. Lima 2023 https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/27520

MinEducación (2014). El sentido de la educación inicial. Documento No. 20. Serie de orientaciones pedagógicas para la educación inicial en el marco de la atención integral. Ministerio de Educación Nacional. Colombia. http://disde.minedu.gob.pe/handle/123456789/4682

Rivera-Vargas, P., Alonso-Cano, C. y Sancho-Gil, J. (2017). Desde la educación a distancia al e-learning: emergencia, evolución y consolidación. Revista Educación y Tecnología, 1(10), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6148504

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2012). El trayecto de práctica profesional: orientaciones para su desarrollo. Plan de estudios 2012. SEP.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2013). Modelo de Atención con Enfoque Integral para la Educación Inicial. Ser agente educativo. SEP

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014). Documento base. Licenciatura en Educación Inicial. SEP.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017). Aprendizajes clave. Educación inicial un buen comienzo. SEP

Trujillo, N. (2019). Mientras creas, te creas. Caja de herramientas pedagógicas para encuentros grupales con gestantes, niños y niñas de 0 a 3 años. Especialización en desarrollo humano con énfasis en procesos afectivos y creatividad. Facultad de ciencias y educación de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá, Colombia. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/14481
Published
2024-11-19
How to Cite
Murrieta Ortega, R. (2024). Initial distance education: opinion of a specialist in pedagogical work with children from 0 to 3 years old. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2163
Section
Scientific articles