University student´s perceptions of academic stress and ways to dealing with it
Abstract
Society demands from people achievements and behaviors typical of a social group, when a person cannot respond to these demands, it generates stress and modifies their behavior. The purpose of this study was to identify the perception of stress among students of the Faculty of Economics and Administrative Sciences of the Universidad Autonoma del Carmen, in Campeche, Mexico. The sample included 387 young people. Cronbach´s alpha was 0.85. A simple description, a linear regression to relate factors and a comparison between women and men were used. Women recognized a higher level of stress than men; this behavior is reversed in the international bussiness degreee program, where men showed a higher level of stress (five) than women (four). Stressed students increase the consumption of caffeine and cigarrettes, and some men recognized the use of marijuana as a means to cope with stress. Talks with students are needed to avoid the consumption of harmful substances and to offer options such as sports and psychological assistance.
Downloads
References
Arpi B. E. N., Geronimo A. A. A., Huertas R. G de los A., Torres C. N. R. y Guerrero A. J. M. (2024). Revista San Gregorio. 1(58):78.86. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i58.2508
Asensio-Martínez, A., Morales-Villuendas, A., Aguilar-Latorre, A., Masluk B., Gascón-Santos, S. y Sánchez-Calavera M.A. (2024). Factores predictores de las salud estudiantil: tecnoestrés, estrés académico y apoyo social. Acciones e Investigaciones Sociales. (45): 165-184. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/accionesinvestigsoc.20244510452
Barraza, M. A. y Barraza, N. S. (2019). Procrastinación y estrés. Análisis de su relación en alumnos de educación media superior. CPU-e. Revista de Investigación Educativa. 28(1), 132-151. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i28.2602
Cano, I. S. T., Ramos B. J. A. y Medina T. M. G. (2016). Análisis del estrés académico en estudiantes de ingeniería como estrategia para el aprendizaje significativo. ANFEI Digital, 5(1),1-8.
Castillo, P. C., Chacón De la C. T. y Díaz-Véliz, G. (2016). Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en Educación Médica, 5(20), 230-237. http://riem.facmed.unam.mx/node/557
Cruz C. D., Ortigoza A. y Canova B.C.J. (2024). Estrés académico en los estudiantes de enfermería. Revista Española de Educación Médica, 5 (2): https://doi.org/10.6018/edumed.598841
De la Rosa R., E. A., Ríos, C. V. L. y Valles, O. M. M. (2022). La evaluación del estrés académico y la adaptación en estudiantes de posgrado en la UPNECH. RA XiMHAI, 1881), 63-82. https://doi.org/10.35197/rx.18.01.2022.03.er
Frutos, C. M. y Tello, B. R. (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de los jóvenes universitarios. Revista de Administración Pública, 55 (2), 129-146 http://www.repositorio.unacar.mx/jspui/bitstream/1030620191/531/1/Impacto%20del%20Covid-19%20en%20la%20salud%20mental%28RAP-152%29.pdf
Gambini L. I., Osorio V. V. G. y Palomino A. J. T. (2024). El estrés académico en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Horizontes, Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 8(32), 526-543. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.742
García-Hernández, Y., García-Rojas, J.A. y Martínez-García, M. D. (2024). Estudio comparativo del estrés académico en estudiantes de ingeniería en gestión empresarial durante la pandemia COVID-19. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo 14(28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1756
Güler, M., Kozak, M., Certel, Z. y Yanar, N. (2021). Inactividad y estrés provocados por la pandemia COVID-19 ¿Cuál es la situación de los estudiantes universitarios? International Journal of Educational Research and Innovation, 16, 200-222. https://doi.org/10.46661/ijeri.6018
Instituto Mexicano del Seguro Social (IMSS). (29 noviembre de 2022). Estrés laboral. http://www.imss.gob.mx/salud-en-linea/estres-laboral
Lemos, M., Henao, P. M. y López, M. D. (2018). Estrés y salud mental en estudiantes de Medicina: Relación con afrontamiento y actividades extracurriculares. iMedPub Journals, 14(2:3), 1-8. DOI:10.3823/1385
Long, C. Y. (2021). Inteligencia emocional y estilos de afrontamiento ante el estrés en directivos públicos del Gobierno Regional de Ucayali. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Ucayali]. Repositorio Institucional http://repositorio.unu.edu.pe/handle/UNU/5306
López, S. Y., Díaz, B. Y., Cintra, H. Y. y Limonta R. R. (2014). Estrés, el “gran depredador”. Revista Información Científica, 84 (2), 375-384.
Martínez, I., Martínez, M., Meneghel, I. y Peñalver J. (2019). Does Gender Affect Coping Strategies Leading to Well-being and Improved Academic Performance? Revista de Psicodidáctica, 24 (2), 111-119 https://www.sciencedirect.com/journal/revista-de-psicodidactica/vol/24/issue/2
Martínez C. S., Juárez N. S. G., Rico, S. R., Martínez D. A. y Gallegos T. R. M. (2023). Estrés académico en estudiantes universitarios de enfermería de Querétaro, México. Horizonte de enfermería 34(1), 63-73. https://doi.org/10.7764/Horiz_Enferm.34.1.63-73
Martínez P. M., Vázquez P. E., Díaz M. S. y Moreno C. A. B. (2024). El registro encefalográfico y el cortisol salival en el estudio del estrés: una revisión sistemática. Psicología y salud. 34(2). https://doi.org/10.25009/pys.v34i2.2910
Miñan, O. G. S., Flores, C. J.C., Piñas I. A. R., Suria, H. Y.S., Toledo, F. W. K., García, Z. J. A. y Mejía, H. G.C. (2023). Estrés académico y adicción a las redes sociales en estudiantes universitarios peruanos. Salud, Ciencia y Tecnología 3, 519. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023519
Morales, M. J. (2022). Ser/hacerse varón en la familia. Contextualizaciones latinoamericanas, 27(15), 23- 32. https://doi.org/10.32870/cl.v2i27.7966
Olvera, J. J. y Ángeles, A. Z. S. (2022). Inteligencia emocional: componentes y percepción de hombres universitarios de su relación con pares. Divulgare Boletín Científico de la Escuela Superior de Actopan, 9(7), 17-25. https://doi.org/10.29057/esa.v9i17.8023
Piemontesi, S. E., Heredia, D. E., Furlan, L. A., Sánchez, R. J. y Martínez M. (2012). Ansiedad ante los exámenes y estilos de afrontamiento ante el estrés académico en estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 28(1), 89-96 https://doi.org/10.6018/analesps
Pizarro, H. (2006). Porque soy hombre. Una visión a la nueva masculinidad. Antología de revisión bibliohemerográfica. http://ovsyg.ujed.mx/docs/biblioteca-virtual/Porque_soy_hombre.pdf
Ramírez, R.J.C. (2020). Mandatos de la masculinidad y emociones: hombres (des)empleados. Universidad de Guadalajara. Página Seis. https://www.cucea.udg.mx/include/publicaciones/coorinv/pdf/Mandatosdelamasculinidad.pdf
Ramón, A. E., Martínez, A. B., Granada, L. J.M., Echániz, S. E., Pellicer, G, B., Juárez, V. R., Guerrero, P. S y Sáenz, G. M. (2019). Conducta alimentaria y su relación con el estrés, la ansiedad, la depresión y el insomnio en estudiantes universitarios. Nutrición Hospitalaria 36(6), 1339-1345. http://dx.doi.org/10.20960/nh.02641
Reporteros en línea. (29 de enero de 2020). 2019-Se dispara cifra de suicidios en Campeche. Redacción. https://www.reporterosenlinea.com.mx/2020/campeche/se-dispara-cifra-de-suicidios-en-campeche
Saleh, D., Camart N. y Romo L. (2017). Predictors of stress in College Students. Frontiers in Psychology. 8(19), 1-8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00019
Segura, G. R. M. y Pérez, S. I. (2016). Impacto diferencial del estrés entre hombres y mujeres: una aproximación desde el género. Alternativas en Psicología, 36, 105-120. https://www.alternativas.me/attachments/article/138/Impacto%20diferencial%20del%20estr%C3%A9s%20entre%20hombres%20y%20mujeres.pdf
Selye, H. A. (1936). A Syndrome produced by diverse Noncuous Agents. Nature, 138(32). https://doi.org/10.1038/138032a0
Silva-Ramos, M. F., López-Cocotle, J. J. y Columba-Meza, Z. M. E. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia, 28 (79), 75-83. https://www.redalyc.org/jatsRepo/674/67462875008/html/index.html
Sinisterra, K, J. M. (2021). El estrés como riesgo psicosocial intralaboral: un posible detonante del síndrome de boreout. Repositorio Institucional- Unicatólica. https://repository.unicatolica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12237/2317/_estr%c3%89s_como_riesgo_psicosocial_intralaboral_posible_detonante_s%c3%8dndrome_boreout.pdf?sequence=1&isallowed=y
Telumbre, T. J. Y., López C. M. A., Esparza, E. S.E. y Guzmán, F. F. R. (2017). Estados depresivos y consumo de alcohol en adolescentes de secundaria en Ciudad del Carmen Campeche, México. Revista Facultad de Ciencias de la Salud UDES. 4(2); 79-84. http://dx.doi.org/10.20320/rfcsudes.v4i2.203
Zárate-Depraect, N. E., Soto-Decuir, M. G., Martínez-Aguirre, E. G., Castro-Castro, M. L. García-Jau, R.A. y López-Leyva, N. M. (2018). Hábitos de estudio y estrés en estudiantes del área de la salud. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 21(3), 153-157. https://dx.doi.org/10.33588/fem.213.948
Zumba, T. D. y Moreta H. R. (2022). Afectividad, dificultades en la regulación emocional, estrés y salud mental en adolescentes del Ecuador en tiempo de pandemia del COVID-19. Revista Psicología de la Salud. 10(1), 117-129. https://doi.org/10.21134/pssa.v10i1.801
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work