Soft skills in managerial leadership: A systematic review

  • Fredegundo Chetilan Rodriguez Universidad César Vallejo

Abstract

The purpose of this systematic review study was to investigate publications related to soft skills and their influence on managerial leadership. Their main objective was to discover how these variables are linked. According to statistics on managerial leadership and its effect on educational development, it is necessary to identify associated problems, such as insufficiencies in the educational system, lack of incentives for effective leadership or the tendency to neglect soft skills by prioritizing the achievement of goals over the appearance emotional. The study was designed under a qualitative approach, with the purpose of evaluating electronic publications and theses on soft skills and their relationship with managerial leadership. We sought to synthesize this information and contextualize it to facilitate decision making. Articles from various periodicals and repositories were searched and indexed, using Boolean operators such as AND, OR and NOT. Theoretical bases from various authors were also used to support the bibliographic review. Key words such as soft skills, leadership, relationship, educational were used in the collection of information. It is concluded, based on the articles and theses reviewed, that there is a close relationship between soft skills and managerial leadership.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldaz, A., Orellana, F., Ullauri, J., y Humpiri, J. (2024) Plan de habilidades blandas para mejorar el liderazgo directivo. ENCUENTROS Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 21, 256-270. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11118274

Balbin, Y, (2020). Niveles de desarrollo de las habilidades blandas en estudiantes universitarios de una universidad privada de Lima – 2020 (Tesis doctoral) Universidad César Vallejo. Lima-Perú.

Bolívar, A. (2010) El liderazgo educativo y su papel en la mejora: Una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad 9 (2) https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-112

Capcha, D., y Rodríguez, G. (2020). Habilidades blandas e inserción laboral en egresados de la carrera profesional de Administración de Negocios FACAP - Tarma periodo 2016—2018 (Tesis de pre grado) Universidad Nacional del Centro del Perú. Tarma-Perú.

Castro A., Flores, F., Cornejo, C., y Castro, M. (2019). Competencias de liderazgo que movilizan docentes en puestos directivos escolares de establecimientos educativos particulares subvencionados de la V Región de Chile. Revista Educación, 43(2), 26. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.31834

Chaca, A. y Contreras, L. (2022). Habilidades blandas y desempeño laboral de los trabajadores administrativos en el trabajo remoto Escuela de Posgrado Huancayo, 2021 (Tesis de maestría) Universidad Continental, Huancayo, Perú.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [Cepal] (2020) Los desafíos para la educación que ha traído la pandemia en América Latina y el Caribe [Text]. CEPAL.

Córdova, E., Rojas, I., y Marín, S. (2021). El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(80), 231-236.

Cuesta, O. y Moreno, E. (2021). El concepto de liderazgo en los espacios educativos: alcances y límites de un término elástico. Sophia, 17(1), 84-99.

Ferreira, R. (2021). El liderazgo directivo en la gestión escolar. Comparación de casos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 7219-7238. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.841

Ferrel, W. (2021). Las habilidades blandas y el liderazgo directivo en las IE secundarias de la UGEL Huancarama, 2020 (Tesis de maestría) Universidad César Vallejo. Lima-Perú.

Fuentes, G., Moreno, L., Rincón, D., y Silva, M. (2021). Evaluación de las habilidades blandas en la educación superior. Formación universitaria, 14(4), 49-60. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400049

Huamán, E. (2021). Gestión administrativa y habilidades blandas de los directivos de las instituciones educativas de la UGEL Corongo, 2020 (Tesis de maestría) Universidad César Vallejo. Chimbote-Perú.

Huanaco, K (2019) Habilidades blandas y cuatro dominios en el marco del buen desempeño docente en la I.E. “Casa Blanca de Jesús” de S.J.L.-2019 (Tesis de maestría) Universidad César Vallejo. Lima-Perú.

Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Santiago de Chile: Fundación Chile.

López, M.., y Lozano, M. (2021). Las habilidades blandas y su influencia en la construcción del aprendizaje significativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 10828-10837. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1129

Lozano, M. (2024). El Impacto de las Habilidades Blandas en el Desempeño Directivo: Un Programa Integral. Revista Conrado, 20(96), 257-265.

Ministerio de Educación del Perú [Minedu] (2021) Encuesta a docentes. http://www.minedu.gob.pe/politicas/docencia/

Ministerio de Educación el Perú [Minedu] (2014) Marco de Buen Desempeño del Directivo: Directivos construyendo escuela.

Mogrovejo, R. (2021) Gestión directiva y evaluación formativa en medios virtuales a docentes de la Ugel 01- Villa María Del Triunfo (Tesis de maestría) Universidad César Vallejo. Lima-Perú.

Morales, L. (2024). Estrategia educativa de habilidades blandas para mejorar el liderazgo pedagógico en directivos de instituciones educativas públicas en Comas, Lima-2023. (Tesis doctoral) Universidad César Vallejo. Lima-Perú.

Muñoz, H., Tuesta, W., Nolazco, F., y Menacho, J. (2021). Estrategia de mejora del liderazgo directivo y las habilidades gerenciales en el nivel educativo superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 12461-12476. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1262

Palacios, M. (2021) Programa de habilidades blandas para mejorar las competencias gerenciales de los directivos de la Universidad Señor de Sipán – 2019. (Tesis de pre grado) Universidad Señor de Sipán. Pimentel-Perú.

Pizarro, S. (2024). Programa de coaching educativo para fortalecer las habilidades blandas en los docentes de una institución educativa particular de Lima (Tesis de maestría) Universidad San Ignacio de Loyola. Lima-Perú.

Rodriguez, J., Rodríguez, R., y Fuerte, L. (2021). Habilidades blandas y el desempeño docente en el nivel superior de la educación. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1038. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1038

Sánchez, A. (2017) Habilidades para la vida: Herramientas para el Buen Trato y la Prevención de la Violencia. @UnicefVenezuela. ISBN- 978-980-6468-74-0: https://www.unicef.org/venezuela/media/431/file/Habilidades

Sánchez, J., y Hernández, G. (2022). Desarrollo de habilidades blandas como estrategia para la colocación laboral de los universitarios. Revista Científica Sinapsis, 21(1). https://doi.org/10.37117/s.v21i1.641

Soto Padilla, C. (2021). Guía metodológica para desarrollar el liderazgo pedagógico en directivos de una institución educativa privada del Cercado de Lima (Tesis de maestría) Universidad San Ignacio de Loyola. Lima-Perú.

Spillane, J. y Healey, K. (2010). Conceptualizar el liderazgo y la gestión escolar desde una perspectiva distribuida: una exploración de algunas operaciones y medidas de estudio. Elementary School Journal, 111 (2), 253-281.

Vieira, J., Vargas, A.., y Echeverri, A. (2024). Importancia de las habilidades blandas en la empresa turística. Caso de directivos de la ciudad de Manizales Colombia. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (72), 207–244. https://doi.org/10.35575/rvucn.n72a9
Published
2024-12-28
How to Cite
Chetilan Rodriguez, F. (2024). Soft skills in managerial leadership: A systematic review. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2216
Section
Scientific articles