School inspection in Chile: initial evidence about the regulatory adjustment of municipal and subsidized private schools
Abstract
The enactment of Law No. 20,529 (2011) represents the final consolidation of the accountability policies in Chilean school education. This public policy not only includes institutions that control the management and pedagogical results, but also bureaucratic-legal accountability instances that oversee the probity of the use of resources and compliance with minimum operating standards. This investigation provides initial evidence on the level of adjustment to the regulations of municipal and subsidized private schools in inspection visits officiated by the Superintendency of Education. With this purpose, data from 226 schools in 1960 audits of the 2013-2015 period were analyzed, contrasting the amounts of findings (contraventions) registered in each year and estimating the incidence of a group of predictor variables on the probability of not presenting findings during applied audits in the last year of the triennium. The results indicate a progressive and significant adjustment to the regulations in the last two years studied. Likewise, the number of examinations provided in the first two years is a variable that favors the greatest adjustment, while a lower academic performance increases the probability of presenting findings. Based on the results, the relevance of strengthening instances of training and preventive control is discussed, especially in cataloged schools of greater risk.
Downloads
References
Ball, S. (2003). The teacher's soul and the terrors of performativity. Journal of Education Policy, 18(2), 215-228. Doi: https://doi.org/10.1080/0268093022000043065
Ball, S. and Maroy, C. (2009). School's logics of action as mediation and compromise between internal dynamics and external constraints and pressures. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 39(1), 99-112. Doi: https://doi.org/10.1080/03057920701825544
Bellei, C. (2007). Expansión de la educación privada y mejoramiento de la educación en Chile: evaluación a partir de la evidencia. Revista Pensamiento Educativo, 40(1), 285-311.
Bellei, C. (2015). El gran experimento. Mercado y privatización de la educación chilena. Santiago, Chile: LOM Ediciones.
Bryman, A. (2012). Social research methods (4th ed.). New York, USA: Oxford University Press.
Carrasco, A., Gutiérrez, G. and Flores, C. (2017). Failed regulations and school composition: selective admission practices in Chilean primary schools. Journal of Education Policy, 1-31. Doi: https://doi.org/10.1080/02680939.2017.1312549
Carrasco-Aguilar, C., Ascorra, P., López, V. y Álvarez, J. P. (2018). Tensiones normativas de los fiscalizadores de la Superintendencia de Educación en la(s) política(s) de convivencia escolar en Chile. Perfiles Educativos, 40(159), 126-143.
Correa, A. (2002). Análisis logarítmico lineal. Madrid, España: Editorial La Muralla y Editorial Hespérides.
Corvalán, R. (2006). Accountability educacional: rendición de cuentas más responsabilización por los procesos y resultados de la educación. En Corvalán, J. (ed.), Accountability educacional: posibilidades y desafíos para América Latina a partir de la experiencia internacional (pp. 11-18). Santiago, Chile: CIDE-PREAL.
Darling-Hammond, L. (2004). Standards, accountability and school reform. Teachers College Record, 106(6), 1047-1085.
Darling-Hammond, L. (2014). Standards, assessments and educational policy: pursuit of genuine accountability. New Jersey, USA: Educational Testing Service.
Darville, P. y Rodríguez, J. (2007). Institucionalidad, financiamiento y rendición de cuentas en educación. Estudios de Finanzas Públicas de la Dirección de Presupuestos del Ministerio de Hacienda. Recuperado de http://www.dipres.gov.cl/598/articles-21658_doc_pdf.pdf.
De la Vega, L. (2015). Accountability y mejoramiento educativo: análisis de experiencias internacionales. Educação & Realidade, 40(1), 275-298. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623645060
Fuhrman, S. H. (2003). Redesigning accountability systems for education. CPRE Policy Brief. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED498338.pdf.
Godoy, F., Salazar, F. & Treviño, E. (2014). Prácticas de selección en el sistema escolar chileno: tipos de requisitos de postulación, legitimación en el sistema y las debilidades de la ley. (Informes para la Política Educativa Nº 1). Recuperado de http://cpce.udp.cl/wp-content/uploads/2016/08/IPE1.pdf
Gysling, J. (2016). The historical development of educational assessment in Chile: 1810–2014. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 23(1), 8-25. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/0969594X.2015.1046812
Ley 18.962. Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 10 de marzo de 1990.
Ley 20.248. Ley de subvención escolar preferencial. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 1 de febrero de 2008.
Ley 20.370. Ley General de Educación. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 12 de septiembre de 2009.
Ley 20.529. Sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educación parvularia, básica y media y su fiscalización. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 27 de agosto de 2011.
Ley 20.845. Ley de inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del Estado. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 8 de junio de 2015.
Ley 21.040. Crea el Sistema de Educación Pública. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 24 de noviembre de 2017.
Maroy, C. et Voisin, A. (2013). Les transformations récentes des politiques d’accountability en éducation: enjeux et incidences des outils d’action publique. Educação & Sociedade, 34(124), 881-901. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302013000300012
Maroy, C., Pons, X. and Dupuy, C. (2016). Vernacular globalisations: neo-statist accountability policies in France and Quebec education. Journal of Education Policy. Doi: https://doi.org/10.1080/02680939.2016.1239841
Martinic, S. (2010). Cambios en las regulaciones del sistema educativo ¿hacia un Estado evaluador? En Martinic, S. y Elacqua, G. (eds.), ¿Fin de ciclo? Cambios en la gobernanza del sistema educativo (pp. 55-78). Santiago, Chile: OREAL/UNESCO Santiago y Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile.
McMeekin, R. (2006). Hacia una comprensión de la accountability educativa y cómo puede aplicarse en los países de América Latina. En Corvalán, J. (ed.). Accountability educacional: posibilidades y desafíos para América Latina a partir de la experiencia internacional (pp. 19-47). Santiago, Chile: CIDE-PREAL.
Mizala, A. and Romaguera, P. (1999). Schools Performance and Choice. The Chilean Experience. The Journal of Human Resources, 35(2), 392-417.
Mourshed, M., Chijioke, C. y Barber, M. (2012). Cómo continúan mejorando los sistemas educativos de mayor progreso en el mundo. Washington D. C., USA: McKinsey & Company.
Oyarzún, C. y Soto, R. (2017). Procesos de fiscalización escolar en Chile: aproximación preliminar al contexto de los establecimientos municipales y particulares subvencionados de la Región Metropolitana. Estudios Pedagógicos, 43(3), 225-238.
Parcerisa, L. y Falabella, A. (2017). La consolidación del Estado evaluador a través de políticas de rendición de cuentas: trayectoria, producción y tensiones en el sistema educativo chileno. Education Policy Analysis Archives, 25(89). Doi: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.3177
Pardo, A., Ruiz, M. A. y San Martín, R. (2010). Análisis de datos en ciencias sociales y de la salud (tomo I). Madrid, España: Editorial Síntesis.
Schön, D. (1986). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, España: Paidós.
Serrano, C. y Berner, H. (2002). Chile: un caso poco frecuente de indisciplina fiscal (bailout) y endeudamiento encubierto en la educación municipal. Washington, D. C., USA: Banco Interamericano de Desarrollo.
Superintendencia de Educación (2013). Resolución exenta n.° 290: fija modelo de fiscalización y estandarización de hallazgos de la Superintendencia de Educación. Recuperado de https://www.supereduc.cl/?categoria-normativa=oficios.
Superintendencia de Educación (2014a). Circular n.° 1: establecimientos educacionales subvencionados municipales y particulares. Recuperado de https://www.supereduc.cl/?categoria-normativa=circulares.
Superintendencia de Educación (2014b). Oficio ordinario n.° 182: procesos administrativos sancionatorios y aplicación de sanciones. Recuperado de https://www.supereduc.cl/?categoria-normativa=oficios.
Valenzuela, J. P., Bellei, C. and De los Ríos, D. (2013). Socioeconomic school segregation in a market-oriented educational system. The case of Chile. Journal of Education Policy, 29(2), 217-241. Doi: https://doi.org/10.1080/02680939.2013.806995
Verger, A. y Normand, R. (2015). Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educaçao & Sociedade, 36(132), 599-622. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015152799
Weinstein, J., Marfán, J., Horn, A. and Muñoz, G. (2016). Chile: School leadership challenged by double accountability towards school. In Easly, J. and Tulowitzki, P. (eds.), Educational Accountability. International perspectives on challenges and possibilities for school leadership (pp. 54-72). New York, USA: Taylor & Francis Group.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work