How to develop creativity and innovation competences in higher education? Case: Engineering careers of the National Polytechnic Institute
Abstract
This research focuses on the development of transversal competences: creativity and innovation in the solving problems raised in higher education students of the National Polytechnic Institute, specifically in engineering careers; It’s objective was to design a model that allows developing the competences along the curricular grid of the 34 engineering careers that the National Polytechnic Institute offers. The developed model emphasizes the interdisciplinary work of the teaching group of the four training areas and in the five levels of training corresponding to the institutional educational model; it´s expected that graduates of National Polytechnic Institute engineering careers value creativity as a way to solve problems in their respective fields of work. The developed model represents an educational innovation for the National Polytechnic Institute and it´s expected to have an impact on the teacher training courses offered by the institution.
Downloads
References
Adriansen, H. C. (2010). How criticality affects students’crativity. In Nygaard, C., Courtney, N. and Holtham, C. (eds.), Teaching creativity – creativity in teaching (pp. 65-84). UK: Libri Publishing.
Arias, C., Giraldo, D. y Anaya, L. (2013). Competencia creatividad e innovación: conceptualización y abordaje en la educación. Katharsis, 15, 195-213. Recuperado de http://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis/article/view/245/0.
Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. y Suifi, G. (eds.) (2007). Reflexiones sobre la educación superior en América Latina. Informe final del Proyecto Tuning América Latina 2004-2007. Recuperado de http://tuning.unideusto.org/tuningal/index.php?option=com_docman&Itemid=191&task=view_category&catid=22&order=dmdate_published&ascdesc=DESC.
De Bono, E. (2015). Creatividad. 62 ejercicios para ejercitar la mente. Ciudad de México, México: Paidós.
Díaz, F. (2006). Enseñanza situada. Vínculo entre la escuela y la vida. Distrito Federal, México: Mc-Graw Hill Interamericana.
Instituto Politécnico Nacional (IPN) (2003). Un nuevo modelo educativo para el IPN. Distrito Federal, México: Instituto Politécnico Nacional.
Instituto Politécnico Nacional (IPN) (2004). Manual para el rediseño de planes y programas en el marco del nuevo modelo educativo y académico. Distrito Federal, México: Instituto Politécnico Nacional.
Instituto Politécnico Nacional (IPN) (2017). Estadística básica. http://www.gestionestrategica.ipn.mx/Evaluacion/Documents/Estadistica/EBASICA_2017-2_V1.pdf
Iriarte, A. (2011). Desarrollo de la competencia resolución de problemas desde una didáctica con enfoque metacognitivo. Zona Próxima, (15), 2-21.
Jiménez, Y., González, M. y Hernández, J. (2016). De frente a la reforma educativa de segunda generación para la educación superior: ¿se han logrado los cambios en la epistemología docente? Perfiles Educativos, 38(154), 20-40.
Jiménez, Y., Hernández, J. y González, M. (2013). Competencias profesionales en educación superior: justificación, evaluación y análisis. Innovación Educativa, 13(61), 45-64.
Llanos, C., Alarcón, F., Boza, A., Fernández-Diego, M., Ruiz, L., Gordo, M. and Poler, R. (2016). Rubric to asses the competence of innovation, creativity and entreprenurship in bachelor degree. Brazillian Journal of Operations & Production Management, 13, 118-123. Retrieved from https://riunet.upv.es/handle/10251/71917.
López, R. (ed.) (2017). Estrategias de enseñanza creativa. Investigaciones sobre la creatividad en el aula. Universidad La Salle.
Martínez, G., Báez, E., Garza, J., Treviño, A. y Estrada, F. (2012). Implementación de un modelo de diseño curricular basado en competencias en carreras de ingeniería. Innovación Educativa, 12(60), 87-103.
Montero, A. (2009). Las competencias en la educación. Competencias educativas, diseño y desarrollo del currículo en los centros. Madrid, España: Guadalturia.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2007). Educación de Calidad para todos: Un asunto de derechos Humanos. Santiago de Chile: UNESCO Santiago. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001502/150272s.pdf
Quiroz, E. (2007). Competencias profesionales y calidad en la educación superior. Reencuentro, 50, 93-99.
Rasmussen, P. (2009). Creative and innovative competence as a task for adult education. In Proceedings of the Third Nordic Conference on Adult Learning Syddansk Universitet. Denmark. Retrieved from http://vbn.aau.dk/files/17652187/Creative_competence_adult_education09.pdf.
Swanger, D. (2016). Innovation in higer education: Can colleges really change? Retrieved from https://www.fmcc.edu/about/files/2016/06/Innovation-in-Higher-Education.pdf.
Tejada, J. y Ruiz, C. (2013). Significación del prácticum en la adquisición de competencias profesionales que permiten la transferencia de conocimiento a ámbitos propios de la acción docente. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(3), 91-110. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2013/123080/Tejada_2013_rev173ART5.pdf.
Tejeda, R. (2016). Las competencias transversales, su pertinencia en la integralidad de la formación de profesionales. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(6), 199-222.
Tena, M. (2010). Aprendizaje de la competencia creatividad e innovación en el marco de una titulación adaptada al Espacio Europeo de Educación Superior. Formación Universitaria, 3(2), 11-20. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062010000200003.
Tobón, S. (2009). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica (2ª ed.). Bogotá, Colombia: ECOE Ediciones.
Valqui, R. (2010). Creative problema solving an aplied university course. Pesquisa Operacional, 30(2), 405-426. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-74382010000200009.
Vega, U., Figueroa, M. y Del Real, F. (2017). Reflexiones sobre la formación de competencias transversales y digitales en institución de educación superior de México. Ensayos Pedagógicos, 12(1), 17-38.
Villa, A. y Poblete, M. (Dirs.) (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Madrid, España: Ediciones Mensajero.
Villa, A. y Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: principios, oportunidades y limitaciones. Bordón, 63(1), 147-170. Recuperado de https://www.upv.es/entidades/ICE/info/EvaluacionCompetenciasGenericas.pdf.
Villalobos, M. (2009). Evaluación del aprendizaje basado en competencias. Distrito Federal, México: Minos Tercer Milenio.
Villarroel, V. y Bruna, D. (2014). Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: un desafío pendiente. Psicoperspectivas, Individuo y Sociedad, 13(1), 23-34. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/335.
Ya-Hui, S. (2009) Idea creation: the need to develop creativity in lifelong learning practices. International Journal of Lifelong Education, 28(6), 705-717.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work