Measurement of non-technological innovation in companies in the marble sector of the State of Puebla, using PLS-SEM

  • Sandra García Mota Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla
  • Yésica Mayett Moreno Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla
  • Elías Olivares-Benítez Universidad Panamericana
  • Crishelen Kurezyn Díaz Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla

Abstract

The main objective of the research was to analyze elements of non-technological innovation, prioritizing the variables of benefits and sacrifices between companies dedicated to marble and final customers to determine their degree of satisfaction and loyalty. For this purpose, it was used a quantitative, non-experimental cross-sectional research, in this 76 on-site surveys were applied in the municipalities of Tecali de Herrera and Tepeaca, in the state of Puebla. Data collection was carried out during the period from January to March 2024, the PLS-SEM (Partial Least Squares Structural Equation Modeling) technique was used, the data collected were modeled in the Smart PLS software (version 3.3.2). The results demonstrated a good predictive capacity of the research model, a high degree of compensation was detected between the variables of customer satisfaction and loyalty to companies, in the same way it was demonstrated that the relationship between benefits and sacrifices influence the Customer satisfaction. The findings revealed that the estimates obtained for the model have a significant impact on customer loyalty. The results of this study will be useful for business owners to generate competitive strategies. Additionally, it is recommended to extend this study in other regions of the state by adding new variables.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, M. (2009). Indicadores de innovación: las dificultades de un concepto en evolución. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad. 5(13),9-25. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=924/92415269002

Arenal, C. (2016). Calidad y servicios de proximidad en el pequeño comercio (5a ed.). Logroño, España: Tutor formación.

Arnould, E., Price, L. y Zinkhan, G. (2005). Consumers (2a ed.). New York, Estados Unidos de América: McGraw-Hill.

Berry, L., Seiders K. & Grewal D. (2002). Understanding service convenience. Journal of Marketing. 1-17.

Betancourt Chávez, J. R., Lizárraga Mendiola, L. G., Narayanasamy R., Olguín Coca, F. J., y Sáenz López, A. (2015). Revisión sobre el uso de residuos de mármol, para elaborar materiales para la construcción. Revista de Arquitectura e Ingeniería, 9(3),1-12. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193943013004

Carvache-Franco, M., Carvache-Franco, W., Macas, C., y Orden, M. (2018). Motivaciones, Valoración y Satisfacción del Turista en un destino de Sol y Playa de Ecuador. Revista Espacios, 39(13), 7-19.

Coordinación General de Minería. (2015). Perfil de mercado del mármol. Secretaría de Economía. México. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/51926/cp_marmol.pdf

Damampour, F. & Evan, W. (1984). Organizational innovation and performance: the problem of organizational lag. Administrative Science Quarterly. 29, 392-409.

Falk, T., Hammerschimdt, M., & Schepers, J. (2010). The service quality-satisfaction link revisted: exploring asymmetries and dynamics. Journal of the Academy of Marketing Science, 38(3), DOI: 288-302. 10.1007/s11747-009-0152-2

Fornell, C. & Larcker, D. (1981) Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18, 39-50. DOI: 10.2307/3151312

Gobierno de Chile. (2012). Séptima encuesta de innovación en empresas, 2009 - 2010. Principales resultados. Santiago, Chile. Recuperado de https://www.economia.gob.cl/wp-content/uploads/2012/08/Presentacion_Resultados_7ma_Encuesta_de_Innovacion.pdf

Godin, B. (2008): Innovation: The History of a Category. Montreal, Canadá: Project on the Intellectual History of Innovation.

Grande E. I. (1996). Marketing de los servicios. Madrid, España: Esic Editorial.

Guillem López, C. (2001) Mejora de las propiedades mecánicas de piezas de mármol crema marfil mediante la incorporación de recubrimientos de resinas de poliéster insaturado. (Tesis doctoral, Universidad de Alicante, España) Recuperada de http://hdl.handle.net/10045/3582

Gupta, S. & Zeitham, V. (2006), Customer metrics and their impact on financial performance. Marketing Science. 25, 718-39. https://doi.org/10.1287/mksc.1060.0221

Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2010). Multivariate Data Analysis (7a ed.). New York, Estados Unidos de América: Pearson.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza C.P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: Mc Graw Hill Education.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI] (2024). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/Default.aspx?idee=3253447

Kamien, M. I. & Schwartz N. L. (1982) Market Structure and Innovation. Inglaterra, Reino Unido: Cambridge University Press

Kotler, P. (1972). A generic concept of marketing. Journal of Marketing. 36(2), 46-54. DOI: 10.1177/002224297203600209

Kafetzopoulos, D. y Psomas, E. (2016). Organizational learning, non-technical innovation and customer satisfaction of SMEs. International Journal of Innovation Management. 20(3), 1650041. DOI: 10.1142/S1363919616500419

León, J. L. y Olabarría, E. (1991): Conducta del consumidor y Marketing. Bilbao, España: Ediciones Deusto.

López López y Villarreal Peralta (2017) Aproximaciones a la Medición del Sistema de Innovación en México. Trabajo presentado en el XVII Congreso Latino-Iberoamericano de Gestión Tecnológica. Ciudad de México, México. Recuperado de https://www.dropbox.com/s/2e78m56lc3nxyc4/ALTEC_2017_paper_109.pdf?dl=0

López-Roldán y Fachelli (2015) Metodología de la investigación social cuantitativa. Bar-celona, España: Universitat Autónoma de Barcelona
Marín-García, Juan A. & Alfalla-Luque, R. Protocol: How to deal with Partial Least Squares (PLS) research in Operations Management. A guide for sending papers to academic journals. (2019) Working Papers on Operations Management, 10 (1), 29-69. DOI: 10.4995/wpom.v10i1.10802

Martínez Ávila, M., & Fierro Moreno, E. (2018). Aplicación de la técnica PLS-SEM en la gestión del conocimiento: un enfoque técnico práctico. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 130-164. DOI: 10.23913/ride.v8i16.336

Nunnally, J. y Bernstein, I. (1994) Psychometric theory (3a ed.). Nueva York, Estados Unidos: McGraw-Hill.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OECD] y la Oficina Euro-pea de Estadística [Eurostat] (2018). Oslo Manual: Guidelines for Collecting, Re-porting and Using Data on Innovation. The Measurement of Scientific, Technolog-ical and Innovation Activities. DOI: 10.1787/9789264304604-en

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OECD] (2010). Measuring Innovation: A new perspective. OECD. DOI: 10.1787/9789264059474-en

Peters, B., Riley, R., Siedschlag, I., Vahter, P. y McQuinn, J. (2018). Internationalisation, innovation and productivity in services: Evidence from Germany, Ireland and the United Kingdom. Review of World Economics, 154(3), 585-615. DOI: 10.1007/s10290-018-0313-9

Peña Escobar, S., Ramírez Reyes, G. S., y Osorio Gómez, J. C. (2015). Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 14(26), 87-104.

Román Bermeo, C. L., y Vilema Escudero, F. (2017). Determinantes de la Innovación Sustentable de las Empresas Ecuatorianas. Yachana Revista Científica. 5(2). DOI: 10.62325/10.62325/yachana.v5.n2.2016.375

Servicio Geológico Mexicano. (2018). Panorama Minero del Estado de Puebla. Secretaría de Economía, México. Recuperado de https://www.sgm.gob.mx/Gobmx/productos/panoramas/PUEBLA_dic2018.pdf

Vilaseca-Requena, J., Torrent-Sellens, J. y Jiménez-Zarco, A. I. (2007). ICT use in marketing as innovation success factor. European Journal of Innovation Management, 10(2), 268-288. DOI: 10.1108/14601060710745297
Published
2024-12-11
How to Cite
García Mota, S., Mayett Moreno, Y., Olivares-Benítez, E., & Kurezyn Díaz, C. (2024). Measurement of non-technological innovation in companies in the marble sector of the State of Puebla, using PLS-SEM. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2207
Section
Scientific articles