Identification of key variables of the teaching profile in political science

  • Virginia Reyna Zambrano Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Xochitl Arango Morales Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Oswaldo Leyva Cordero Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Verónica Cuevas Pérez Universidad Autónoma de Nuevo León

Abstract

For many years, attempts have been made to correct the serious deficiencies of education in relation to the competences of teachers; these competences are today marked by global educational trends; In Political Science, teachers' competences are not specifically identified in this degree, and especially in prospective studies, it is for this reason that the objective of this research is to identify the key variables that represent the teaching competences for the formation of a Profile of the Political Sciences degree, through the prospective analysis system using the MICMAC system (Matrix of Cross-Impacts-Multiplication Applied to a Classification), the resulting variables identified in the study were methodological and investigative skills and the use of models of political science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANUIES (2009). Competencias Docentes en la Educación Superior. Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Disponible en: http://evirtual.uaslp.mx/Innovacion/Descargas/CoDoES-DiploPrograma.pdf

Cantón, A., Pérez, S., y Vázquez, G. (2008). Definición de indicadores para evaluación de competencias. UPM, Madrid.

Chen, D., Chen, C., Lee, C., You, C., y Jao, C. (2011). Using an analythic hierarchy process to develop competencies on mould product creativity for vocational college students. Worl Transactions on Engineering and Technology Education , 9 (1), 54-59.

Díaz, G. (2005). El reconocimiento de los aprendizajes en una sociedad abierta. Disponible en http://www.cibersociedad.net/congres

Facultad de Ciencias Políticas y Administración Pública. (2010). Plan de Estudios de la Maestrías de Ciencias Políticas. Facultad de Ciencias Políticas y Administración Publica, UANL, Posgrado, Monterrey.

Godet, M. (1990). El método MACTOR, estratégico. Revista de la Fundación para Estudios de la Defensa Nacional. Número de Junio.

Godet, M. (1997). Manuel de Prospective Stratégique. (Vol. 1). Paris: Dunod.

Godet, M. (2000, abril). La caja de herramientas de la prospectiva estratégica. El rigor de una indisciplina intelectual. Cuaderno No 5. [En línea] Recuperado en Marzo 10, 2010 de: www.cpps-int.org/attachments/fortalecimientocpps/INTRODUCCION%20GODET.pdf

Godet, M. (2001). Manual de prospectiva estratégica. Paris: Dunod.

Godet, M. (2007). La Caja de Herramientas de la prospectiva estratégica. España.

Gonzalez, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structure in Europe. Bilbao, Universidad de Deusto. Revista Iberoamericana de educación. www.revistaiberoamericanadeeducacion

Mora, E. (2006) La Educación a Distancia en la sociedad del conocimiento. Paidós Educador. Disponible en http://www.um.es/ead/red/3/Documento2.pdf

Rositas, J. (2011). AHP-guiado. Monterrey, N.L., México: Instrumento no publicado.

Saaty, T. (2008). Decision Making for Leaders (1ra. Edición ed.). Pittsburgh, EUA: RWS Publications.

Segovia, F. (1999) El aula inteligente, nuevo horizonte educativo. Ed. ESPASA.

Madrid, España.Shulman, L. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14. UNESCO Disponible en http://www.unesco.cl/medios/biblioteca/documentos/formaciondocente

Serge, P. (2002). Special Education Resources for General Educators. www.blog.pucp.edu.pe/blog/gustavoobando/tag/enfoques%20sobre%20%organizaciones

Zabalza, M. (2002) La enseñanza universitaria, El escenario y sus protagonistas. Ed. Nancea. Madrid, España.

Published
2013-01-29
How to Cite
Reyna Zambrano, V., Arango Morales, X., Leyva Cordero, O., & Cuevas Pérez, V. (2013). Identification of key variables of the teaching profile in political science. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 3(6). Retrieved from http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/266
Section
Scientific articles