The use of social network facebook to strengthen students in obtaining information and expressing ideas

  • José Juan Miranda Torres Universidad Autónoma de Nuevo León

Abstract

The research focuses on the inadequacies on the part of students in the management of ICT, with the aim of contributing to the development of skills in searching for information using ICT. The idea to defend: is given for the guidance of students in the use of social network Facebook, from educational activities will take the novelty of the medium to ensure that students get adequate information and enhance the expression of their ideas. The research is developed using theoretical and empirical methods of scientific inquiry. The practical contribution is given by the teaching strategy: "The social network use Facebook to strengthen the students' ICT skills'S in obtaining information and expression of ideas," it is part of the unit learning Information Technology and Communication I, belonging to the discipline of Communication, Basic Academic Area, modality, first semester of School # 1 at the Autonomous University of Nuevo Leon, Mexico. The result is the design and communicable argued the proposed teaching strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avolio de Cols, S. &Iacolutti, D. (2006). Propuestas para la Enseñanza en la Formación Profesional. En Enseñar y Evaluar en formación por Competencias Laborales. Conceptos y Orientaciones Metodológica. Argentina: Cinterfor.

Biggs, J. (1996). Mejoramiento de la enseñanza mediante la alineación constructiva. De León, D. (2010) Evaluación integral de competencias en ambientes virtuales. Universidad de Guadalajara.

Biggs, J. (2010). Calidad del Aprendizaje Universitario. DF, México: SEP-ANUIES.

Carrió Pastor, Ma. Luisa (2007). Ventajas del uso de la tecnología en el aprendizaje colaborativo. Universidad Politécnica de Valencia España.

Chan, M. & Tiburcio, A. (2000), Guía para la elaboración de materiales orientados al aprendizaje autogestivo. México: Universidad de Guadalajara.

Feo, R. (2009). Estrategias Instruccionales para Promover el Aprendizaje Estratégico en Estudiantes del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez. Trabajo de grado de Maestría no publicada, Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez, Miranda.Lavid, J. (2005). Lenguaje y nuevas tecnologías. Madrid: Cátedra.

Lavid, Julia (2005). Lenguaje y nuevas tecnologías: Nuevas perspectivas, métodos y herramientas para el Lingüista del siglo XXI. Madrid: Cátedra.

Marzano, R. J. & Pickering, D. J. (2005). Dimensiones del aprendizaje. Manual para el maestro. México: Ed. ITESO.

SEMS (2008). La reforma integral de la educación media superior. México: SEP.

SEMS. (s.f.). Competencias que expresan el perfil del Docente de la Educación Media Superior. [Documento en PDF]. Recuperado de http://www.sems.gob.mx/aspnv/video/Competencias_que_expresan_el_Perfil_Docente.pdf

Published
2015-01-20
How to Cite
Miranda Torres, J. J. (2015). The use of social network facebook to strengthen students in obtaining information and expressing ideas. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 3(6), 73 - 97. Retrieved from http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/73
Section
Education And Educational Technology