Educational Sequences: digitized teacher and the perceptions of teaching

  • Eduardo Dopico Rodríguez Universidad de Oviedo

Abstract

University students preparing for the teaching practice is through external training, with the opportunity to compare the practical reality and procedural knowledge acquired in university classrooms. Across the desk, standing in the classroom, meet for the first time in front of children and teenagers sitting watching and waiting them of their ability to pass on knowledge using multiple sources of information. Drawing on this situation of internships, we present the results of an investigation based on the perception on teacher professional competition have 120 students, future teachers, in the field of primary and secondary education in Asturian schools to over 3 academic years. Interest to know the causal relationships and consider critically as they see and experience real teaching practices, as they think it is to educate today's digital age how teachers value the active role, the model curriculum, the teaching method, the actual possibilities for educational innovation and, ultimately, its own competence to meet the teaching-learning process with a-class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adès, J. & Lejoyeux, M. (2003). Las nuevas adicciones: Internet, sexo, juego, deporte, compras, trabajo, dinero. Barcelona: Kairós

Barberà, E. (2008). Calidad de la enseñanza 2.0. RED. [Documento en PDF]. Revista de Educación a Distancia, VII. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/M7/elena.pdf

Bruner, J. S. (1996). The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Day, C. (2006). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea

Dopico, E. & Garcia-Vázquez, E. (2010). Leaving the classroom: A didactic framework for education in environmental sciences. Cultural Studies of Science education, 7.

Gil Pascual, J. A. (2006). Estadística e informática SPSS en la investigación descriptiva e inferencial. Madrid: UNED

González Sanmamed, M. & Fuentes Abeledo, E.J. (2011). El Practicum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70. Recuperado de http://www.educacion.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulos-re354/re35403.pdf?documentId=0901e72b811e1d2b

Hernández Sampieri, R. Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2000). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill

Larrosa Martínez, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13 (4), 43–51. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1291992517.pdf

Latorre Medina, M.J. & Blanco Encomienda, F.J. (2011). El prácticum como espacio de aprendizaje profesional para docentes en formación. Revista de Docencia Universitaria, 9 (2), 35 – 54.

Marcelo, C. (2009). Los comienzos en la docencia: un profesorado con buenos principios. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 13 (1), 1-25. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/567/56711733002.pdf

Martínez De MIguel López, S. & Escarbajal De Haro, A. (2011). La renovación de las metodologías docentes universitarias. Reflexiones desde el Grado de Educación Social. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 39 (144), 135–144. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/132818819710.pdf

Martínez Olmo, F. (2002). El Cuestionario. Un instrumento para la investigación de las ciencias sociales. Barcelona: Laertes.

Moreno F. & Bailliére, M. (2002). Diseño instructivo de la formación on-line. Aproximación metodológica a la elaboración de contenidos. Barcelona: Ariel.

Murillo, P. (2007). Nuevas formas de trabajar en la clase: metodologías activas y colaborativas. Madrid: M.E.C

Novella Cámara, A., Forés Miravalles, A., Rubio Serrano, L., Costa Cámara, S., Gil Pasamontes, E. & Pérez Escoda, N. (2012). Innovar en, desde y para el practicum: supervisión y evaluación de la transferencia de competencias. Revista de Docencia Universitaria, 10 (1). 453-476.

Ortoll, E. (2005). Alfabetización y exclusión digital. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya

Pérez, C. (2005). Técnicas estadísticas con SPSS 12: aplicaciones al análisis de datos. Madrid: Pearson Alambra.

Pérez Gómez, A. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata

Puelles, M. (2009). Profesión y vocación docente: presente y futuro. Madrid: Biblioteca Nueva

Rodríguez, C.; Pozo, T. & Gutiérrez, J. (2007). Fundamentos conceptuales y desarrollo práctico con SPSS de las principales pruebas de significación estadística en el ámbito educativo. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Snyder, I. (2004). Alfabetismos digitales. Comunicación, innovación y educación en la era electrónica. Málaga: Aljibe.

Vaillant, D. & Manso, J. (2012).Tendencias en la formación inicial docente. Cuadernos de Investigación Educativa, 3 (18). 11-30. Recuperado de http://www.ort.edu.uy/ie/pdf/cuad_18.pdf

Valle, J.M., & Manso, J. (2011). La nueva formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: modelo para la selección de buenos centros de prácticas. Revista de Educación, 354 (1), 263-290.

Visauta, B. (2007). Análisis estadístico con SPSS 14: estadística básica. Madrid: McGraw-Hill

Zeichner, K. (1980). Myths and realities: Field-based experiences in preservice teacher education. Journal of Teacher Education, 31(6), 45-55.

Published
2015-01-20
How to Cite
Dopico Rodríguez, E. (2015). Educational Sequences: digitized teacher and the perceptions of teaching. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 3(6), 126 - 150. Retrieved from http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/76
Section
Education And Educational Technology