Effects of academic tutoring on engineering students

  • Claudio Rafael Vásquez Martínez Universidad de Guadalajara
  • Piero Espino Román Universidad Politécnica de Sinaloa
  • Juana Eugenia Olaguez Torres Universidad Politécnica de Sinaloa

Abstract

The objective of the research is to analyze the academic career of the engineering student of the Polytechnic University of Sinaloa, Mexico, through the institutional program of mentoring and advisory services. The analysis of the results shows that 67% of the students have knowledge about the institutional tutoring program, 80% received at least one tutoring throughout his school career and 100% says have noticed more progress in the area of academic attrition. Based on these results, it is concluded that tutorial action focuses on helping to solve academic problems leaving aside the personal, and that the work of the Department of consulting and mentoring channel students to corresponding instances is satisfactory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded-Gómez, María de la Cinta y Monescillo-Palomo, Manuel (2013). “Evaluación de la tutoría en la Universidad de Huelva desde la perspectiva del alumnado de psicopedagogía: propuestas de mejora”. Revista Tendencia Pedagógicas (España), núm. 21, pp. 177-194 (en línea). Disponible en: http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2013_21_12.pdf

Ayala-Bonilla, Nora Patricia; Naranjo-Cantabrana, María G. y Castro-Borunda, Zenia I. (2014). “Evaluación del programa de tutorías del instituto tecnológico de los Mochis (caso carrera de ingeniería en gestión empresarial periodo 2013-2014)”, Revista Ra Ximhai (México), vol. 10, núm. 5, julio-diciembre, 2014, pp. 187-198 (en línea). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46132134013

ANUIES. (2001a). Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES: propuestas metodológica para su estudio. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. Disponible en: http://books.google.com.mx/books/about/Deserci%C3%B3n_rezago_y_eficiencia_terminal.html?hl=es&id=9jl0AQAACAAJ (consultado el 06 de Abril de 2015)

ANUIES (2001b). Programas Institucionales de Tutoría. México: ANUIES. Disponible en: http://publicaciones.anuies.mx/novedades/9/programas-institucionales-de-tutoria-una-propuesta-de-la-anuies (consultado el 09 de marzo de 2015)

Cruz-Medina, Isidro Roberto; Echeverría-Castro; Sonia y Vales-García, Javier (2008). “Influencia del promedio en el bachillerato y de las tutorías en los porcentajes de aprobación del primer año en una universidad mexicana”. Revista Educando para el Nuevo Milenio (México), núm. 16, pp. 260-265 (en línea). Disponible en: https://revistaeducando.files.wordpress.com/2010/10/revista_educando_itson_16-2008.pdf

García-López, Ramona Imelda; Cuevas-Salazar, Omar, Vales-García, Javier y Cruz-Medina, Roberto (2012a). “Impacto de la tutoría presencial y virtual en el desempeño académico de alumnos universitarios”, Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação (OEI-CAEU), núm. 58 (en línea). Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/4497Garcia.pdf

García-López, Ramona Imelda; Cuevas-Salazar, Omar, Vales-García, Javier y Cruz-Medina, Roberto (2012b). “Impacto del Programa de Tutoría en el desempeño académico de los alumnos del Instituto Tecnológico de Sonora”. Revista Electrónica de Investigación Educativa (México), vol.14, núm. 1, pp. 106-121 (en línea). Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol14no1/contenido-garciaetal.html

Guerrero, Sergio; Ortiz, Argentina y Valencia, Julieta (2014). “La visión de los alumnos respecto al Programa de Tutorías de la Universidad Tecnológica de Torreón”, Educación, Handbook -©ECORFAN (México), vol. 3, pp. 77-86 (en línea). Disponible en: http://ecorfan.org/handbooks/Educacion%20T-III/Educacion%20Handbook%20T_III.pdf

Márquez, Lorena. (2003). Evaluación de un programa de tutoría académica a nivel licenciatura por tutores y estudiantes. Tesis de Maestría en Educación, México, Instituto Tecnológico de Sonora.

Olivos-Contreras, María Erika y Olivos Contreras, María del Rubí (2014). “La tecnología aplicada a la acción tutorial, en F. Santillán (ed.), Experiencias de innovación en educación apoyadas en las TIC, México: Umbral Editorial, pp. 167-173

Romo-López, Alejandra (2003). “La incorporación de los programas de tutoría en la Instituciones de Educación Superior”. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. Disponible en: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/libros/Libro164.pdf (consultado 03 de marzo de 2015).

Viel, Patricia (2014). “La tutoría como Proyecto Institucional”, Revista Argentina de Enseñanza de la Ingeniería (Argentina), Nº6, pp. 99-102 (en línea). Disponible en: http://www.ing.unrc.edu.ar/raei/archivos/img/arc_2014-05-02_20_26_36-Trabajo%2010.pdf

Published
2015-05-31
How to Cite
Vásquez Martínez, C. R., Espino Román, P., & Olaguez Torres, J. E. (2015). Effects of academic tutoring on engineering students. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 5(10), 238 - 255. Retrieved from https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/111
Section
Education And Educational Technology

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>