Approach to Professional Competencies in Tourism from the perspective of graduates in Mexico
Abstract
The globalized offer of the tourism industry requires the continuous improvement of tourism products, which consequently affects the activity of human capital in the tourism sector and complements the professional skills of tourism professionals. The objective of the descriptive research was the identification based on the exploration of the literature of the elements related to the theories of educational competences in higher education, specifically in the training of professionals in the tourism sector to describe opinions and Conceptual compendium that organizes the approach to Professional Competences in tourism from the perspective of graduates in Mexico. To obtain the designed objective, this article has the following organization: the immediate section presents the introduction that emphasizes the relevance of the topic addressed, continues with a conceptual framework that states the origin, definition, and elements of educational competences in higher education. Then, a conceptual reference framework related to professional competencies in tourism and the research instrument applied to graduates of the Bachelor of Tourism in a higher-level institution in Mexico is detailed. Finally, by way of conclusion, the outline of the approach to professional competences in Tourism is defined from the point of view of the graduates of the professional program.
Downloads
References
Aldaz, S. Guerrero, D., Cejas, M. y Pacheco, H. (2023). Competencias laborales en el sector turístico: un modelo de formación profesional. Universidad, Ciencia y Tecnología, 27(119), 41-51). https://doi.org/10.47460/uct.v27i119.705
Arévalo, J. y Juanes, B. (2022). La formación de competencias desde el contexto latinoamericano. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 517-523. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100517&lng=es&tlng=es.
Beckers, J. (2002). Desarrollar y evaluar las habilidades en la escuela. Bruselas: Labour.
Bembibre, D; Machado, E. y Pérez, K. (2016). Las competencias profesionales: un enfoque de formación y desarrollo de la expresión escrita en las universidades médicas. Humanidades Médicas, 16(3), 519-531. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000300010&lng=es&tlng=es.
Casimiro, C., Casimiro, W. y Casimiro, J. (2019). Desarrollo de competencias profesionales en estudiantes universitarios. Conrado, 15(70), 312-319. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500312&lng=es&tlng=es.
Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. USA: Massachusetts Institute.
Chomsky, N. (1985). El conocimiento del lenguaje, su naturaleza, origen y uso. Alliance.
Consejo Nacional de Normalización y Certificación de Competencias Laborales. (s.f.). Competencias de Personas y Perfiles Ocupacionales [Archivo PDF]. https://conocer.gob.mx/wp-content/uploads/2017/05/MonografiasPerfilesOcupacionalesTotales.pdf
De Ketele, J. (1996). Evaluación del Rendimiento Escolar: ¿Qué? ¿Por qué? ¿Para qué? Túnez Journal of Science Education, 23, 17-36.
Garrigós, S. y Narangajavana, Y. (2006). Capacidades directivas y nuevas tecnologías en el sector turístico. Universidad Jaume I. Castellón de la Plana.
Gobierno de México. (2024). Registro Nacional de Estándares de Competencia por Sector Productivo. Conocer. https://conocer.gob.mx/renec-registro-nacional-de-estandares-de-competencia-por-sector-productivo/
Gómez, J. (2015). Las competencias profesionales. Revista Mexicana de Anestesiología, 38(1). https://www.medigraphic.com/pdfs/rma/cma-2015/cma151g.pdf
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. (15 de diciembre de 2023). Cuenta Satélite del Turismo de México (CSTM), 2022 [Comunicado de prensa]. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/CSTM/CSTM2022.pdf
Manzur Quiroga, S. C., Balcázar González, A. y Ponce Cruz, M. (2021). El Modelo Educativo basado en Competencias: Factor clave en la Educación Superior de las Universidades Politécnicas de México. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.284
McClelland, D.C. (1973). Testing for Competencies rather than intelligence. American Psychologist, 28, 1-14.
Organización Mundial del Turismo. (2019a). Panorama del turismo internacional, edición 2019 [Archivo PDF]. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421237
Organización Mundial del Turismo. (2019b). Desarrollo del talento humano para la mejora de la competitividad de los destinos: El caso de Perú [Archivo PDF]. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420766
Organización Mundial del Turismo. (2020a). El futuro del trabajo en el turismo y el desarrollo de competencias [Archivo PDF]. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421404
Organización Mundial del Turismo. (2020b). Glosario de términos de turismo. https://www.unwto.org/es/glosario-terminos-turisticos
Organización Mundial del Turismo. (2020c). UNWTO TEDQUAL. https://www.unwto.org/UNWTO-ted-qual
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2006). La definición y selección de competencias clave: Resumen ejecutivo [Archivo PDF]. https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2013). Panorama de la educación 2013 Indicadores de la OCDE. España: Santillana.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2019). Estrategia de Competencias de la OCDE 2019. Competencias para construir un futuro mejor. https://www.oecd.org/skills/OECD-skills-strategy-2019-ES.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2020). OECD Tourism Trends and Policies 2020 Summary in Spanish [Archivo PDF]. https://www.oecd.org/cfe/tourism/OECD-Tourism-Trends-Policies%202020-Highlights-ENG.pdf
ONU Turismo. (2024). El turismo internacional alcanzará en 2024 los niveles registrados antes de la pandemia. https://www.unwto.org/es/news/el-turismo-internacional-alcanzara-en-2024-los-niveles-registrados-antes-de-la-pandemia
Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar, 4a. Ed. Barcelona: Graó
Real Academia Española. (2023). Competencia. Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/competencia
Secretaría de Turismo. (2014). Guía de escuelas de turismo. http://www.sectur.gob.mx/ictur/cultura/educacion/guia-de-escuelas/
SECTUR (2024). Empleo Turístico. https://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/ResultadosITET.aspx
Tejada, J. y Navío, A. (s.f.). El desarrollo y la gestión de competencias profesionales: una mirada desde la formación. Universidad Autónoma de Barcelona, España.
Tuning América Latina (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina [Archivo PDF]. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Tuning Educational Structures in Europe. (2003). Informe Final Fase Uno. Editado por Julia González y Robert Wagenaar [Archivo PDF]. http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf
Yáñez, L. M. (2020). Competencias genéricas en la educación universitaria: una propuesta didáctica. https://doi.org/10.35811/rea.v10i2.102
Zabala, A. y Arnau, L. (2007). La enseñanza de las competencias. Extracto del séptimo capítulo del libro 11 ideas clave: El aprendizaje y la enseñanza de las competencias. [Archivo PDF]. http://eoepsabi.educa.aragon.es/descargas/G_Recursos_orientacion/g_7_competencias_basicas/g_7_1.docum.basicos/1.41.Ense%F1ar_competencias.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work