Proposal of Professional Competencies in Tourism from the employer's approach
Abstract
Given that the tourism industry is evolving due to the effects of globalization and the innovation of the products and services it offers, the objective of this research was to know the opinion of five owners of organisms, institutions and official associations that regulate the activity tourism in Mexico, this in order to propose a scheme of the skills that a professional in the tourism sector should acquire and develop in higher education institutions. To investigate the opinion of the informants, a semi-structured interview was used, which was designed based on five approaches that took into account the methodological notes of the statistics database of the World Tourism Organization (2017). The subjects on which it was inquired were the following: aptitudes, values, competences and attitudes of the professional performance of the professionals in tourism. According to the opinion of the interviewees, the competencies, characteristics and aptitudes required in the tourism industry in Mexico are heterogeneous in the categories of "knowledge" (cognitive, disciplinary and conceptual) and "know-how" (procedural and instrumental), since each of these depend on the tourism sub-industry in which they work. Even so, certain coincidences could be determined in various cognitive aspects (eg, mastering another language, functioning in the marketing area, etc.), attitudinal (eg, empathy, teamwork, etc.) and even in certain values (eg, honesty, ethics, etc.).
Downloads
References
Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una educación de calidad para todos en el siglo XXI. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(2), 84-101.
Cano, G. (2008). La Evaluación por competencias en la educación superior. Recuperado de http//www.urg.es/local/recfpro/rev123COL1.pdf
Centro de Investigación y Documentación sobre problemas de la Economía, el Empleo y las Cualificaciones Profesionales (Cidec) (2004). Competencias profesionales. Enfoques y modelos a debate. Recuperado de http://www.rena.edu.ve/docentes/articulos/competencias.pdf.
Chomsky, N. (1983). El lenguaje y el conocimiento inconsciente. México: FCE.
Díaz Barriga, F. y Rigo, M. (2000). Formación docente y educación basada en competencias. En Valle, M. A. (ed.), Formación en competencias y certificación profesional (76-104). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Gairín Sallán, J. (coord.). (2009). Guía para la evaluación de competencias en el área de ciencias sociales. Barcelona: Agencia per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya.
Jiménez, A. (2009). Reflexiones sobre la necesidad de acercamiento entre universidad y mercado laboral. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 1-25. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/2895Vivas.pdf
Legendre, R. (1993). Diccionario actual de la Educación. Montreal: Guerin.
Majó, J. (2005). Competencias o capacidades profesionales que deben aportar las nuevas titulaciones al Sistema Turístico en Armonización de los estudios de turismo en el Espacio Europeo de la Enseñanza Superior. XL Congreso Nacional e Internacional de Escuelas de Turismo. Universidad Europea Miguel de Cervantes. Valladolid (pp. 61-86).
Maldonado, M. (2002). Las competencias, una opción de vida. Bogotá: ECOE Ediciones.
McClelland, D. C. (1973). Testing for Competencies rather than intelligence. American Psychologist, 28, 1-14.
Museo de los Metales en Educación (2014). La educación basada en competencias: ¿tema completado? Parte 3. La fórmula según la OCDE: usar/ comprender/ comunicarse y tomar la responsabilidad. Recuperado de https://museodelosmetales.wordpress.com/2014/05/15/la-educacion-basada-en-competencias-tema-completado-parte-3/.
Organización Mundial del Turismo (OMT) (2017). Notas metodológicas de la base de datos de estadísticas de turismo. España: OMT.
Organización Mundial del Turismo (OMT) (2018a). El turismo internacional supera las expectativas en los primeros meses de 2018. Recuperado de http://media.unwto.org/es/press-release/2018-06-25/el-turismo-internacional-supera-las-expectativas-en-los-primeros-meses-de-2.
Organización Mundial del Turismo (OMT) (2018b). Entender el turismo: glosario básico. Recuperado de http://media.unwto.org/es/content/entender-el-turismo-glosario-basico.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2002). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. Recuperado de http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2006). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. Recuperado de http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2013). Panorama de la educación 2013. Indicadores de la OCDE. España: Santillana.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2017). Estudio de la política turística de México. Resumen ejecutivo, evaluación y recomendaciones. Recuperado de https://www1.oecd.org/industry/tourism/MEXICO%20TOURISM%20POLICY%20REVIEW_EXEC%20SUMM%20ASSESSMENT%20AND%20RECOMMENDATIONS_ESP.pdf.
Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar (4.a ed.). Barcelona: Graó.
Presidencia de la República (2017). México es una potencia turística mundial; hoy ocupa el noveno sitio entre los destinos más visitados del mundo: Enrique Peña Nieto. Recuperado de https://www.gob.mx/presidencia/prensa/mexico-es-una-potencia-turistica-mundial-hoy-ocupa-el-noveno-sitio-entre-los-destinos-mas-visitados-del-mundo-enrique-pena-nieto.
Raynal, F. y Rieunier, A. (1998). Pedagogía: el diccionario de conceptos clave (2.ª ed.). Paris: ESF.
Secretaría de Educación Pública (SEP), (2008). Competencias genéricas que expresan el perfil del egresado de la educación media superior. Recuperado de http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/10905/1/images/Acuerdo_444_marco_curricular_comun_SNB.pdf
Secretaría de Turismo (Sectur) (2014). Guía de escuelas de turismo. Recuperado de http://www.sectur.gob.mx/ictur/cultura/educacion/guia-de-escuelas/.
Secretaría de Turismo (Sectur) (2016). Sistema de Monitoreo Datatur. Infografía. Resultados de la cuenta satélite del turismo de México 2016. Recuperado de http://www.datatur.sectur.gob.mx/SiteCollectionImages/SitePages/Infografias/CSTM_v5.jpg.
Tuning Educational Structures in Europe (2003). Informe final: fase uno (editado por Julia González y Robert Wagenaar). España: Universidad de Deusto.
Unesco (2009). Comunicado de la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior 2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. París: Unesco. Recuperado de www.unesco.org/education/WCHE2009
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work