The training of researchers-professors in the quality of higher education in Mexico

  • Angélica Mendieta Ramírez Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Alain Pérez Martínez Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Abstract

It is important to address the impact of the training of research-quality teachers in higher education in Mexico, because at present seems to be in crisis, one might wonder whether did you ever not been in crisis training researchers-teachers? It is likely that the natural state of educational quality is that of a constant imbalance because the quality of education must respond to the comprehensive development training, society and the labor market, among others, and the fact of being immersed in a reality changing as we face constant challenges, needs and requirements, ie, economic, political and social, as well as in its various versions both international, national, state, local. All this has led to a misalignment, which could be explained by the loss of the central objectives specific to the University and its educational model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANUIES, (1989). Declaraciones y Aportaciones de la ANUIES para la Modernización de la Educación Superior, Revista de la Educación Superior, 70.

Bazdresch Parada, M. (1996). Evaluación y Calidad en Educación Superior. Aproximación a una Vinculación Necesaria, Reforma y Utopía. Universidad de Guadalajara, México.

Chase, R. & Aquilano, N. (1995), Dirección y administración de la producción y de las operaciones. Barcelona: Editorial IRWIN.

Díaz Barriga, F. & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw Hill.

Diestro Fernández, A. (2003). Calidad y principios educativos. Necesidad de una pedagogía para todos. Revista Foro de Educación, 1.

Martínez Rizo, F., (1992), La Calidad de las Instituciones de Educación Superior. Su Evaluación y su Promoción, Cuaderno de Planeación Universitaria, UNAM, México.

Martínez Rizo F., (1996), Estrategias de Búsqueda de Calidad en las Instituciones de Educación Superior, Reforma y Utopía, Universidad de Guadalajara, México.

Morin Edgar (1990). Introducción al pensamiento complejo. Madrid: Gedisa.

Pallán Figueroa, C. & Van der Donck, P. (1995). Evaluación de la Calidad y Gestión del Cambio. México: ANUIES.

Woolfolk A. (1999). Psicología educativa, México: Prentice Hall.

Published
2015-01-20
How to Cite
Mendieta Ramírez, A., & Pérez Martínez, A. (2015). The training of researchers-professors in the quality of higher education in Mexico. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 3(6), 110 - 125. Retrieved from http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/75
Section
Education And Educational Technology